Saskia Habraken
Slapen zonder slangen
Durf je te kiezen voor je eigen leven? In hoeverre heeft die keuze (verstrekkende) gevolgen voor anderen? Wie is waarvoor verantwoordelijk en hoe reëel is de optie om het de ander maar te laten uitzoeken en je eigen weg te gaan?
Slapen zonder slangen is een (coming of age) verhaal over opgroeien in een gebroken gezin met een teveel aan verantwoordelijkheden, over te ver gaan in de zorg voor anderen en voorbijgaan aan je eigen grenzen.
​
Inhoud
Na de scheiding van haar ouders woont de vijftienjarige Jitta met Mirte, haar zusje van elf, bij haar moeder. Jitta voelt zich al snel verantwoordelijk om thuis alles te regelen, dat moet ook wel want haar moeder is veel van huis en vooral druk met haar nieuwe liefde. Haar vader, die ze alleen in de ‘pap-weekends’ ziet, wordt vooral in beslag genomen door zijn verdriet om de scheiding. Op de eerste avond in het nieuwe huis, moeder is vertrokken naar ‘een vriendin’, belooft Jitta haar zusje dat ze er altijd voor haar zal zijn. Hoewel Jitta’s tekentalent en verbeeldingskracht haar helpen om een eigen wereld te bouwen, valt het niet altijd mee er voor Mirte te zijn. Na school snelt ze naar huis want, ‘Mirte is alleen’. Er is bijna geen ruimte meer voor Jitta.
Door de druk en verantwoordelijkheid worden Jitta te veel en langzaam zakt ze weg in een moeras van angst. Het zijn angsten die ze als kind wel ook had, maar die nu groter en veelkoppig blijken.
​
Genre
Slapen zonder slangen is een psychologische roman en toont de complexe ontwikkeling van een opgroeiend meisje richting zelfstandigheid.
Gezien de leeftijd van Jitta en de groei die ze in het verhaal doormaakt, is dit naast een psychologische roman vooral ook een coming of age verhaal. Het is niet als een young adult roman geschreven maar door het onderwerp en de schrijfstijl die aansluit bij de leeftijd van het personage, is het ook toegankelijk voor jongeren.
​
Conflict
Durf je te kiezen voor jezelf en je eigen leven? Langzaam dringt bij Jitta het besef door dat anderen dat ook doen. Neem alleen al haar eigen ouders. De keuzes die je voor jezelf maakt, hebben echter een weerslag op anderen. Daarom is het belangrijk om steeds opnieuw te onderzoeken wie verantwoordelijk is voor het effect van de keuzes en hoe reëel de optie is het de ander maar te laten uitzoeken Feitelijk gaat het steeds opnieuw over (de ontwikkeling van) een moreel besef, op kleine schaal, binnen de eigen kring.
Nergens in het verhaal wordt het expliciet gezegd, maar in een laag dieper dan alleen ‘kiezen voor jezelf’, gaat het ook over (emotionele en feitelijke) verwaarlozing. Jitta’s ouders zijn er vaak wel, maar ook heel vaak niet en vooral heel vaak níet echt, daarvoor hebben ze het te druk met zichzelf. Moeder predikt dat ze na haar mislukte huwelijk recht heeft op een eigen leven en vader is niet in staat om een eigen leven op te bouwen. Ze rekenen erop dat Jitta het wel redt én dat zij de zorg voor Mirte op zich neemt.
Slapen zonder slangen is een verhaal over hoop. Hoe vind je anders houvast in een wereld vol angsten en een omgeving die je geen steun biedt. Waar haal je anders de kracht vandaan om te kiezen voor jezelf en je leven te veranderen. Niet voor niets begint het boek met een citaat van Lennert Nijgh: ‘Want van vroeger was vandaag altijd het einde, van iets beters en iets nieuws steeds het begin.’ Als je daar niet in gelooft, kom je niet verder maar blijf je hangen in angst en een ongeleefd leven.
Setting
Het verhaal speelt zich af in de dorpen Son en Breugel en de stad Eindhoven in het Brabant van eind jaren negentig. Gedurende het verhaal verstrijken er drie jaar, dit zijn de laatste jaren van Jitta’s middelbare schoolperiode. Als het verhaal begint is het de zomer van 1997 en wanneer het verhaal eindigt is het de zomer van 2000.
Hoofdstukken
Personages
Jitta Terheijde – Hoofdpersonage: Ze is creatief, fantasierijk en gaat er lange tijd vanuit dat ze voor elk probleem een oplossing kan bedenken. Intelligent, introvert en met een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Daarin loopt ze na de scheiding vast: voor sommige problemen kún je geen oplossingen verzinnen zonder dat die effect hebben op anderen. Ze heeft er behoefte aan ‘in control’ te zijn. Lukt dat niet dan triggert dat angsten. Fysiek contact hoeft voor Jitta niet zo, al probeert ze het wel als ze iemand wil troosten. Huid is een begrenzing, daarbinnen heeft ze haar eigen wereld. Op school is Jitta anders, ze vindt er de afleiding en vrolijkheid die ze thuis, waar ze er voor Mirte moet zijn, mist.
​
Mirte Terheijde – zusje: Jong en nog wat kinderlijk. Ze vertrouwt volledig op Jitta en is dol op haar knuffels. Zoekt naar houvast in ordening en netheid. Kan nog niet goed overzien hoe de stukken op het bord staan, wat haar in de ogen van Jitta extra kwetsbaar maakt. Heeft in de periode na de scheiding een beter contact met haar vader dan Jitta omdat ze er allebei van houden om sport te kijken. Vlak na de scheiding kijkt Mirte veel televisie omdat ze behoefte heeft aan gezelligheid en die thuis nergens vindt. Het is haar manier om Jitta te ontlasten van de zorgtaken die ze oppakt: ‘Ik kan best mezelf vermaken.’
​
Kirsten de Jongh - moeder: Wil na de scheiding vooral genieten van het leven. Ze is onredelijk in de onrealistische verwachtingen die ze koestert van het leven, daardoor is ze vaak teleurgesteld. Ze is egocentrisch (‘Mág ik een keer?’) en heeft helemaal geen oog voor (het welzijn van) haar kinderen. De scheiding is haar keuze en de rest moet er maar mee zien te dealen. Een mooi voorbeeld van het effect dat kiezen voor jezelf kan hebben op je omgeving. Hierdoor, en door haar veelvuldige afwezigheid, is ze (onbedoeld) de aanjager van het innerlijke conflict waar Jitta mee worstelt.
​
Pieter Terheijde - vader: Is een wat moeilijke prater die meestal weinig emoties toont, hij zwijgt liever, behalve in de ruzies met zijn (ex-)vrouw, dan is hij bitter. Het lukt hem niet om na de scheiding een nieuw leven op te bouwen, zijn huis wordt steeds troostelozer, hij heeft geen vrienden en vindt geen nieuwe partner. Zijn onvermogen om door te gaan én de volledige focus op zijn verdriet hebben hetzelfde resultaat als de duidelijke keuze van de moeder. Hij ziet niet wat Jitta en Mirte nodig hebben. Hij mag dan thuis zijn, in emotioneel opzicht is hij bijna altijd afwezig.
​
Lonneke van Egt – beste vriendin: Is optimistisch en ziet de zonnige kant van dingen. Ze is loyaal aan Jitta en kiest altijd haar kant in conflicten. Ze komt uit een groot en hecht gezin en is dol op gezelschap. Daarnaast is ze sentimenteel, vaak verliefd en dweept ze met romantiek. Lonneke en haar gezinssituatie zijn de tegenpool van Jitta en haar thuisomgeving en laten zien hoe normaal het (gezins)leven ook kan zijn. Lons huis is een plek waar Jitta altijd heen kan. Lonneke is de eerste die Jitta’s angst serieus neemt en haar helpt, ondanks dat ze er niet veel van begrijpt.